نشر نجوای شمس

اخذ مجوز کتاب

اخذ مجوز کتاب
مجوز کتاب/ نشر نجوای شمس

مدارک لازم برای اخذ مجوز کتاب

برای اخذ مجوز های کتاب نیاز است تا از طریق یک ناشر اقدام کنید و شما نمی‌توانید به‌ عنوان یک نویسنده برای اخذ مجوزها اقدام کنید. در نتیجه تنها کاری که نیاز است شما انجام دهید آماده‌سازی کتاب و ارائه آن به ناشر است.

 

چگونه مجوز نویسندگی بگیریم ؟
نویسندگی هیچ نیازی به مجوز ندارد، در واقع این کتاب است که نیاز دارد تا تمامی مجوزهای آن اخذ شود، در غیر این صورت به‌هیچ‌وجه امکان چاپ و نشر آن نیست.
شما به عنوان یک نویسنده باید کتاب خود را نگارش کرده و نسخه کامل آن را در اختیار یک ناشر معتبر که دارای پروانه نشر بوده، قرار دهید.

برای استعلام مجوز چاپ کتاب مراحلی وجود دارد که می توانید به لینک مربوطه وارد شوید.

 

مراحل دریافت مجوز چاپ کتاب

مجوزهای لازم برای چاپ یک کتاب به صورت قانونی عبارتند از شابک، فیپا و مجوز وزارت ارشاد.

هیچ کتابی بدون داشتن مجوزهای چاپ کتاب، ارزش و اعتباری ندارد و هرگونه کپی برداری از آن کاملاً امکان پذیر است. جدای از آن، چاپ غیر مجاز و بدون مجوز کتاب پیگیری قانونی دارد.اعتبار کتاب به دارا بودن شناسنامه و درج آن در صفحات اولیه کتاب است که می‌توانید برای اطلاع از قانونی بودن یک کتاب از اطلاعات این صفحه استفاده کنید.

گرفتن مجوزهای قانونی برای کتاب، تمامی حقوق مادی و معنوی آن را برای نویسندگان محفوظ می‌کند. تمامی کتابهایی که بدون مجوزهای قانونی چاپ می‌شوند به لحاظ پیگیری قانونی و مالکیت به هیچ وجه قابل پیگیری نیستند.

برای چاپ قانونی کتاب باید مراحل متعددی را طی کرد. برای این که کتاب شما دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و حقوق شما به عنوان یک مؤلف حفظ شود، باید کتاب خود را به یک انتشارات معتبر بسپارید تا مراحل لازم جهت اخذ مجوز را طی کرده و کتاب شما را به صورت قانونی به چاپ برساند.ناشر هیچ گونه دخل و تصرفی در زمان صدور مجوز قبل از چاپ ندارد و زمان صدور مجوز به موضوع و محتویات کتاب بستگی دارد.

پس از چاپ، جهت خروج کتاب از چاپخانه و پخش کتاب نیاز به اعلام وصول کتاب داریم. اگر کتاب شما فاقد هر یک از این سه مجوز باشد، اعتبار خود را از دست خواهد داد و در صورت سوء استفاده و سرقت ادبی از اثر، نویسنده قادر به پیگیری نخواهد بود.برگه‌ای که تحت عنوان مجوز چاپ و نشر کتاب معروف است، از طرف وزارت ارشاد صادر می‌شود.

مرحله اول

اولین قدم برای گرفتن مجوز، آماده کردن فایل کتاب است.

مرحله دوم اخذ مجوزها

بعد از ثبت درخواست اولیه ،فایل‌ نهایی کتاب برای انتشارات ارسال می‌گردد تا اقدامات مربوط به ثبت و دریافت مجوزها انجام شود.

 

اخذ شماره شابک

فایل کتاب برای خانه کتاب بارگذاری شده و یک شابک اختصاصی برای کتاب ثبت و معرفی می‌شود شابک یک کد سیزده رقمی است که به هر کتاب تعلق می گیرد. این کد برای هر کتاب منحصر به فرد بوده و هیچ دو کتابی دارای یک کد شابک نیستند. شابک شماره استاندارد بین المللی کتاب است که جهت شناسایی اثر در سطح ملی و بین المللی به کار  می رود. مدت زمان دریافت شابک بسیار کوتاه بوده و کمتر از یک روز طول می کشد.

اخذ فیپای کتاب

ارسال فایل کتاب برای کتابخانه ملی و سازمان ثبت اسناد رسمی توسط انتشارات جهت گرفتن فیپا کتاب (ناشر اثر را جهت دریافت فهرست‌ نویسی پیش از انتشار (فیپا) در وبسایت کتابخانه ملی به ثبت می‌رساند)

 

مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پس از اتمام این مراحل، فایل کتاب و طراحی جلد آن، برای دریافت مجوز باید برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شود. ناشر دریافت مجوز چاپ کتاب را تکمیل کرده و کتاب را تحویل این وزارتخانه می دهد. وزارت ارشاد در این مرحله کتاب را با شناسنامه آن تطبیق داده و متن آن را با توجه به ممیزی های موجود بررسی می کند.در این مرحله ممکن است زمان اخذ مجوز و تایید آن با توجه به نوع و موضوع کتاب که تخصصی، کودکان، علمی، دینی و مذهبی و… متفاوت باشد. اگر این کتاب از لحاظ مذهبی، سیاسی و اخلاقی مغایرتی با ممیزی های موجود نداشته باشد، مجوز چاپ آن صادر شده و با چاپ آن موافقت خواهد شد. همچنین بسیاری از کتاب ها نیز در این مرحله موفق نشده و برای اصلاح، مجددا به ناشر بازگرداننده می شود این مرحله از دریافت مجوز زمانبرترین مرحله از مراحل دریافت مجوز چاپ کتاب است.
در نظر داشته باشید که در کنار مدارک لازم برای اخذ مجوز کتاب خود، اگر می خواهید عناوینی همچون دکتر، مهندس و غیره به نام مولف افزوده شود، باید مدارک لازم که صحت این اطلاعات را تایید کند را به انتشارات ارائه دهید.

 

اعلام وصول

پس از دریافت مجوز وزارت ارشاد و چاپ کتاب، نوبت به دریافت اعلام وصول می رسد. در این مرحله باید تعدادی از نسخه های کتاب چاپ شده برای وزارت ارشاد ارسال شود تا این وزارتخانه بررسی کند که نسخه چاپ شده تفاوتی با نسخه ای که مجوز دریافت کرده است، نداشته باشد. در صورت تطابق نسخه ها مجوز اعلام وصول صادر شده و کتاب آماده تحویل به نویسنده می باشد.
همانطور که ملاحظه کردید، گرفتن مجوز کتاب با نشر نجوای شمس چقدر آسان و راحت می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با پشتیبانان نجوای شمس تماس حاصل فرمایید.

 

دریافت مجوز طرح جلد کتاب

بعد از طراحی طرح جلد کتاب، فایل آن برای وزارت ارشاد جهت بررسی و مطابقت آن با قوانین مربوطه، به وزارت ارشاد ارسال می‌شود که در صورت تایید نبود مشکلاتی همچون طراحی طرح جلد خلاف قوانین حاکم، مجوز آن صادر می‌گردد.

 

نکات مهم در خصوص صدور مجوز طرح جلد

پس از بارگذاری طرح جلد در سامانه وزارت ارشاد و تأیید طرح جلد، امکان تغییر طرح جلد (حتی رنگ طرح) برای همان چاپ وجود نخواهد داشت. اما در چاپ بعدی می‌توان طرح جلد را تغییر داد. از این رو قبل از بارگذاری طرح جلد در سامانه، تصمیم نهایی خود را در خصوص انتخاب طرح جلد مورد نظر اتخاذ نمایید. در صورت عدم تطبیق طرح جلد کتاب چاپ شده با طرح ثبت شده در سامانه کتاب، در صدور مجوز اعلام وصول مشکل ایجاد می‌شود.
نیاز است عنوان کتاب که در مجوز قبل از چاپ ثبت شده است به ‌صورت کامل بر روی طرح جلد درج شود و در صورت عدم تطبیق با مجوز صادر شده، طرح مورد تأیید قرار نخواهد گرفت. افزودن و یا حذف مؤلف بر روی جلد امکان پذیر نمی‌باشد.

 

دریافت مجوز اعلام وصول کتاب

در آخرین مرحله ، باید تعدادی مشخص از نسخه‌های کتاب جهت دریافت اعلام وصول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل گردد.

این کتاب‌ها به جهت تطابق نسخه نهایی کتاب‌های چاپ شده با مواردی که برای اخذ مجوز ارسال شده‌اند برای مراجع مربوطه ارسال می‌گردند. مجوز اعلام وصول آخرین مجوزی است که یک کتاب نیاز به اخذ آن دارد.

 

هزینه اخذ مجوز چاپ کتاب

به‌صورت پیش‌فرض نمی‌توان عددی را برای هزینه های اخذ مجوز کتاب لحاظ کرد، زیرا امکان تغییر آن بسته به شرایط جامعه امکان پذیر است.

برای اطلاع از هزینه اخذ مجوز شما می‌توانید در ساعات اداری با نشر نجوای شمس در ارتباط باشید.

چاپ دیجیتال و افست کتاب

بعد از گرفتن مجوزهای بالا، نوبت به چاپ کتاب در تیراژهای مختلف می باشد. معمولا برای چاپ کتاب زیر 500 جلد، از چاپ دیجیتال کتاب و برای سفارشات بالای 500 جلد از چاپ افست استفاده می کنند.

استعلام مجوز چاپ کتاب

لازم به ذکر است متاسفانه اخیراً برخی ناشرین جعلی اقدام به اخذ مجوزهای جعلی برای مولفان می‌کنند و مولفین نیز با دیدن اطلاعات آنها چنین تصور می‌کنند که مجوزهای قانونی مورد درخواست آنها کسب شده است؛ در حالیکه این مجوزها جعلی می‌باشند. گاهاً حتی شماره شابک و فیپا جعلی نیز در بخش شناسنامه کتاب درج می‌شود که طبیعتاً مولفین نمی‌توانند اطلاعی از صحت و سقم آن حاصل کنند. اما استعلام قانونی بودن مجوزها بسیار راحت و آسان است. بعد از اخذ فیپا، شما می‌بایست بعد از مدت کوتاهی اطلاعات کتاب خود و نام نویسندگان را در وب سایت کتابخانه ملی مشاهده کنید. توجه داشته باشید: در غیر اینصورت و به هر دلیلی اگر اطلاعات کتاب و نویسندگان را بعد از اخذ مجوز فیپا بر روی کتابخانه ملی مشاهده ننمودید، مطمئن باشید مجوز اخذ شده برای کتابتان جعلی و مشکل دار است. البته باید بگوییم که ممکن است بعد از اخذ فیپا چند روز (۳ یا ۴ روز معمولاً) طول بکشد تا این اطلاعات بر روی وب سایت کتابخانه ملی نمایه شود.

 

یک پاسخ به “اخذ مجوز کتاب”

  1. Zahra نیم‌رخ
    Zahra

    سلام ممنونم از مطالب خوب و مفیدی که برای ما می‌گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *