نشر نجوای شمس

طراحی جلد کتاب

طراحی جلد
طراحی جلد/ نشر نجوای شمس

مراحل طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب آخرین مرحله برای ایجاد یک اثر است. چرا که نماینده بصری محتوا و مفهوم اثر خواهد بود. جلد کتاب هویت خاص یک کتاب را معرفی می کند و می تواند آن را از سایرین متمایز سازد؛ درصورتیکه حرفه ای طراحی شده باشد. توجه و نظر خریدار را سریعاً به خود جذب می کند. بخشی از جذبه را جلد کتاب برعهده دارد. در کنار این‌ها محتوا، شروع، عنوان و پارامترهای مهم دیگری نیز تاثیرگذار هستند.
 
تصویر روی جلد باید بتواند تعریفی درست از شخصیت و محتوای کتاب به خواننده بدهد و او را برای خریدن ترغیب کند. یکی از مهمترین‌ بخش ‌هایی که برای طراحی جلد کتاب باید به آن توجه شود اطلاع از فضای کلی کتاب است به این ترتیب ضمن صحبت با نویسنده و بررسی متن کتاب مشخص می‌شود که محتوا در چه مسیری حرکت کرده است. یک طراح موفق به طور کلی می‌بایست قسمت‌‌های مهم کتاب را مطالعه نماید تا مشخص شود که ‌ایده مناسب برای طرح جلد کدام است. بنابراین ارتباط با نویسنده کتاب به طور کلی می‌تواند نقش مهمی در نتیجه نهایی داشته باشد.
 

اصول طراحی جلد کتاب

• عنوان کتاب:

عنوان کتاب می‌بایست در نیمه بالایی کتاب قرار بگیرد این موضوع از چندین حیث اهمیت دارد. اول اینکه کتاب در ویترین کتاب فروشی به طور واضح دیده می‌شود و مشخص می‌شود که موضوع کلی کتاب در چه فضایی است.
• فونت و رنگ جلد:  مورد بعدی فونتی است که می‌بایست استفاده شود، فونت به کار رفته می‌بایست واضح باشد بنابراین انتخاب رنگ برای فونت بسیار عالی است، همینطور نیاز است که سلیقه طراح و موضوع کتاب در انتخاب فونت به طور دقیق به کار گرفته شود.

• نام نویسنده:

نیاز است که بر روی جلد کتاب از کلمه نویسنده یا گردآوری‌کننده استفاده شود که گا‌هاً مترجم کتاب نیز اعمال می‌شود که می‌بایست بر اساس اهمیت کتاب در فاصله‌ای مشخص از عنوان چاپ شود این فاصله در وضعیت سلیقه‌ای قرار دارد و طبق نظر طراح و همینطور کاربر ارزیابی می‌شود. فونتی که برای این گزینه به کار می‌رود می‌بایست از فونت عنوان کتاب و سرتیتر کوچکتر در نظر گرفته شود.

• لوگوی ناشر:

نام ناشر از‌ بخش ‌های بسیار مهم در طراحی جلد کتاب است که می‌تواند به همراه آرم و یا بدون آرم اعمال شود، البته گا‌هاً فقط آرم چاپ می‌شود. استفاده از نام ناشر سبب ارتباط بهتر مخاطب با کتاب می‌شود.

• رنگ جلد کتاب:

در مورد رنگ به کار رفته بر روی طراحی جلد کتاب می‌تواند رویکرد‌های مختلفی را در نظر گرفت. رنگ می‌تواند به صورت یک دست با بقیه قسمت‌‌های کتاب انتخاب شود یا می‌تواند از رنگی کاملاً مجزا استفاده نمود.

• تصاویر در جلد:

در صورتی که موضوع کتاب عمومی یا public باشد استفاده از تصاویر و عکس‌‌ها می‌تواند بر روی جلد یک انتخاب هوشمندانه باشد در صورتی که کتاب در لیست کتب غیر پابلیک قرار دارد، اشکال و فرم‌‌ها انتخاب های بهتری هستند. در طراحی جلد کتاب انتخاب تصویر درست بر روی جلد بسیار مهم است در جلب توجه کاربر تأثیر‌گذار است.
 
• در طراحی جلد کتاب عموماً قیمت کتاب در پایین صفحه نوشته می‌شود و البته می‌تواند در وسط و پشت جلد نیز به کار برود استفاده از نام ناشر در پشت جلد انتخاب بهتری است. یک مورد دیگر که در جدیدترین طراحی جلد کتاب دیده می‌شود استفاده از خلاصه کتاب و یا قسمت مهم آن بر روی‌ بخش کوچکی از جلد است که هیجان خرید را در کاربر بیشتر می‌کند این موضوع طبق سلیقه کاربر می‌تواند به صورت طرح سوال نیز همراه باشد.
 

 هزینه و قیمت و تعرفه طراحی جلد کتاب

یکی از عواملی که بر روی قیمت طراحی جلد کتاب تأثیرگذار است استفاده از طراحی جلد به صورت نوشتاری یا تایپوگرام است. در این کتابها از عکس‌‌ها یا فرم‌‌ها برای جلد استفاده نمی‌شود و نوع طراحی به سبک خاصی است این گزینه در کتابهای فلسفی و مذهبی دیده می‌شود برای کتاب کودکان کمتر توصیه می‌شود زمان و مکانیزم‌‌های به کار رفته در تایپوگرام قوی بوده و یکی از پارامتر‌های قیمتی محسوب می‌شود.
 
مورد بعدی که در تعیین هزینه طراحی جلد کتاب بسیار مهم است، طراحی پشت جلد است. به طور کلی وقتی صحبت از پشت جلد می‌شود، تبلیغات اهمیت زیادی دارد عموماً پشت جلد برای تبلیغات استفاده می‌شود دست طراح بازتر است و به طور کلی ورود سلیقه در پشت جلد بیشتر از جلوی جلد است. اگر دقت کرده باشید که در بیشتر کتابها طراحی پشت و جلوی جلد به صورت یکدست صورت می‌گیرد و گا‌هاً رنگ روی جلد و همینطور عناصر و المانهایی که در‌ بخش جلوی جلد به کار رفته است در پشت جلد دنبال می‌شود و این موضوع می‌تواند به طراحی جلد کتاب ساختار یافته کمک نماید اما برای این سری از جلد‌‌ها دقت طراح بسیار مهم است و می‌بایست نقطه عطف کتاب به شکل بسیار تمیز و صحیح جانمایی شود و مبرهن است که یکی از موارد تعرفه نیز در این سری از ساختار‌ها لحاظ می‌شود. در واقع تمیز نبودن طرح ایجاد شده در‌ بخش تاخورده سبب نامرتبی و نتیجه نامناسب شده و رویکرد خوبی نخواهد داشت.
در اصول بین المللی طراحی جلد کتاب عطف کتاب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است در واقع اولین نگاه خواننده به کتاب و نقطه‌ای که سبب تعامل با خواننده کتاب می‌شود عطف کتاب است در نظر داشته باشید که اگر در طراحی جلد کتاب عطف کتاب ارتباط درستی با خواننده ایجاد نماید بیش از 90 درصد دیده شده است که خواننده تصمیم به خواندن کتاب خواهد گرفت. اینطور که شواهد نشان می‌دهد در طراحی جلد کتاب به طور کلی نقطه عطف می‌بایست کاملاً مجزا از کل جلد طراحی شود و استراتژی که در این زمینه به کار می‌رود یکی از هنر‌های طراح محسوب می‌شود.
 
اندازه و سایز و ابعاد جلد کتاب می‌دانیم که کتابها به صورت قطع دسته‌بندی ابعاد می‌شوند. دلیل این نامگذاری به این صورت است که به ‌اندازه طول و عرض هر برگ از کتاب قطع کتاب گفته می‌شود. این موضوع می‌بایست در طراحی جلد کتاب نیز رعایت شود و جلد کتاب باید با ساختار کلی کتاب توازن داشته باشد استفاده از جلد خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک به نسبت برگه‌‌های داخل کتاب منطقی نبوده و مشکل ساز خواهد بود.
 

برجسته نمودن یک عنصر در طراحی جلد کتاب

یکی از تکنیک‌های جالب توجه در طراحی جلد یک کتاب، برجسته نمودن یک عنصر می‌باشد تا هم بیننده به آن تمرکز کند و هم بر کل طرح تاثیر گذارد. با انجام این کار، طرح بزرگ و جسوری را ارائه می‌دهید که سریعاً به چشم مخاطب می‌آید و او را در انتخاب کتاب، مطمئن‌تر می‌کند. این عنصر برجسته، می‌تواند عکس، حروف، مکان و یا نماد باشد. در این مورد باید سایر عناصر را نیز مدنظر قرار دهید که جلد کتاب به تایپوگرافی یا افزودن تصویر دیگری نیاز دارد یا نه.
پرهیز از طراحی تصاویر به هم ریخته و شلوغ در صورتی که تصاویر، حروف بزرگ و اطلاعات دیگر بر روی جلد کتاب، بیش از اندازه طراحی شود، مخاطب از این شلوغی، سردرگم می‌شود و پیام اصلی جلد را درک نمی‌کند. به طور کلی عناصر، جلب توجه بیننده می‌شوند. طراح باید تشخیص دهد که در طراحی جلد کتاب، چه چیزی ضروری است. پس بهتر است از فونت، رنگ، عکس، خطوط، طرح و عنوان، بیش از اندازه که به شکل به هم ریخته در آید، بپرهیزید.
طراحی جلد کتاب باید در بطن خود چنان قوی و زیبا باشد که به راحتی بتوان آن را به عنوان تابلو بر روی دیوار نصب کرد.
 

طراحی استاندارد جلد کتاب

شاید برایتان این سوال به وجود آید که چه کتاب‌هایی و با چه موضوعاتی نیاز به طراحی جلد و صفحه آرایی مخصوص به خود را دارند، ما در اینجا لیستی از انواع کتاب ها تهیه کرده‌ایم که برای جلد نیاز به طراحی دارند :
• طراحی جلد کتاب درسی
• طراحی جلد کتاب کودک
• طراحی جلد کتاب عاشقانه
• طراحی جلد کتاب شعر
• طراحی جلد کتاب رمان
• طراحی جلد کتاب داستان
 

مراحل انجام طراحی جلد کتاب

موارد لازم برای جلد پشت کتاب عطف، خلاصه ی کوتاهی از کتاب، نقل قول ها، بارکد و قیمت می‌باشد. جلد پشت کتاب باید تمام نکات و خلاصه‌ی مهم کتاب را داشته باشد طوری که مخاطب را تشنه‌ی خواندن کند. این نوشته باید جذابیت کافی از نظر ویرایشی هم داشته باشد. برای کتاب های علمی و آموزشی اگر دارای مدرک تحصیلی معتبری هستید، آن را در خلاصه ی کتاب ثبت کنید.
 

سفارش طراحی جلد کتاب

بعد از انتخاب نوع طرح جلد کتاب خود می‌توانید برای سفارش طراحی جلد کتاب با نشر نجوای شمس در ارتباط باشید.
اگر طراحی روی جلد کتابتان را در اختیار ما قرار بدهید مطمئن باشید با کیفیت‌ترین طرح را در اختیار شما قرار می‌دهیم.
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *